Conciërgerie geopend als educatief atelier

2024

Sinds 1996 is het Taxandriamuseum gehuisvest in het gerestaureerde Huis metten Thoren, de oudste bewaard gebleven burgerwoning van onze stad. Het imposante gebouw dateert van de 16de eeuw en was gedurende vele eeuwen de woonplaats van edellieden en hooggeplaatste personen. De later gebouwde woning aan de straatkant heeft lange tijd dienst gedaan als conciërgewoning.

De afgelopen maanden werd dit bijgebouw gerenoveerd om een hedendaagse invulling te krijgen. Voortaan zal het pand onder de naam ‘Conciërgerie’ dienst doen onder meer als atelier voor allerlei educatieve activiteiten voor verschillende leeftijden. Ook het tweewekelijkse open kantatelier, waarbij iedereen vrij kan komen kantklossen, heeft hier haar thuisbasis.

Met de conciërge als nieuwe gast van de vaste opstelling ‘Hotel Taxandria’ is het startsein gegeven voor een nieuwe fase. ‘Hotel Taxandria’ wordt verder uitgebreid tot een dynamisch en participatief concept met meer focus op educatie. Het museumteam zal in de toekomst diverse groepen uitnodigen om een personage tijdelijk in het museum te laten ‘logeren’ en er een eigen verhaal te laten vertellen.

Binnenkort staat er tijdens de Erfgoedweken voor scholen alweer een archeologische workshop gepland in de Conciërgerie. Ontdek het aanbod voor scholen via de webpagina 'Met je klas', het aanbod voor gezinnen vind je bij 'Met je kinderen'. Word je door het museumteam graag op de hoogte gehouden van het programma? Schrijf je dan eenvoudig in voor de algemene nieuwsbrief of de nieuwsbrief Onderwijs van Musea Turnhout.